Responsive image

3.11.6. Governance en het voorkomen van...

Download de app voor meer functionaliteit.

3.11.6. Governance en het voorkomen van...

3.11.6. Governance en het voorkomen van buitensporige concurrentieverstoringen

71. Om buitensporige concurrentieverstoringen te voorkomen, mogen begunstigden geen met staatssteun gefinancierde agressieve commerciële expansie opzetten of buitensporige risico’s nemen. Als algemeen beginsel geldt dat hoe kleiner het eigenvermogensbelang van de lidstaat en hoe hoger de vergoeding, des te minder waarborgen er nodig zijn.

72. Als de begunstigde van een COVID‐19-herkapitalisatiemaatregel van meer dan 250 miljoen EUR een onderneming is met aanzienlijke marktmacht op ten minste één van de relevante markten waarop zij actief is, moeten de lidstaten aanvullende maatregelen voorstellen om de daadwerkelijke mededinging op die markten te vrijwaren. Als lidstaten dergelijke maatregelen voorstellen, mogen zij met name structurele of gedragstoezeggingen voorstellen waarin is voorzien in de mededeling van de Commissie betreffende op grond van Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad en Verordening (EG) nr. 802/2004 van de Commissie aanvaardbare corrigerende maatregelen.

73. Het is begunstigden die een COVID‐19-herkapitalisatiemaatregel ontvangen, verboden om daar voor commerciële doeleinden mee uit te pakken.

74. Zolang niet ten minste 75 % van de COVID‐19-herkapitalisatiemaatregelen is afgelost, mogen andere begunstigden dan kmo’s geen belang van meer dan 10 % verwerven in concurrenten of andere marktdeelnemers in dezelfde branche, met inbegrip van upstream- en downstreamactiviteiten.

75. In uitzonderlijke omstandigheden, en onverminderd de concentratiecontrole, mogen dergelijke begunstigden toch een belang van meer dan 10 % in marktdeelnemers upstream of downstream in hun activiteitengebied verwerven, maar alleen als de verwerving noodzakelijk is om de begunstigde levensvatbaar te houden. De Commissie kan de overname toestaan als dat nodig is om de begunstigde levensvatbaar te houden. De overname mag niet worden uitgevoerd voordat de Commissie hierover een besluit heeft genomen.

76. Staatssteun mag niet worden gebruikt voor de kruissubsidiëring van economische activiteiten van geïntegreerde ondernemingen die op 31 december 2019 al in economische moeilijkheden verkeerden. In geïntegreerde ondernemingen moet een duidelijke boekhoudkundige scheiding worden aangebracht om te garanderen dat de herkapitalisatiemaatregel die activiteiten niet ten goede komt.

77. Zolang de COVID‐19-herkapitalisatiemaatregelen niet volledig zijn afgelost, mogen begunstigden geen dividend uitkeren, noch niet-verplichte couponbetalingen doen, noch aandelen terugkopen, behalve met betrekking tot de Staat.

78. Zolang niet ten minste 75 % van de COVID‐19-herkapitalisatiemaatregelen is afgelost, mag de beloning van elk lid van het management van de begunstigden niet hoger zijn dan het vaste deel van zijn/haar beloning op 31 december 2019. Voor personen die op of na de herkapitalisatie lid worden van het management, is de toepasselijke limiet de vaste beloning van de leden van het management met hetzelfde niveau van verantwoordelijkheid op 31 december 2019. In geen geval mogen bonussen of andere variabele of vergelijkbare beloningselementen worden betaald.

78 bis. Indien de Staat een bestaande aandeelhouder is, d.w.z. vóór de COVID-19-eigenvermogensinjectie, en:

a) de Staat injecteert nieuw eigen vermogen onder dezelfde voorwaarden als particuliere investeerders en naar rato van zijn bestaande deelneming (of lager), en

b) de particuliere deelneming is aanzienlijk (in beginsel ten minste 30 % van het geïnjecteerde nieuwe eigen vermogen), en

c) de nieuwe eigenvermogensinjectie van de Staat vormt staatssteun vanwege haar bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld vanwege een andere maatregel die de onderneming ten goede komt,

is het niet nodig om specifieke voorwaarden voor de exit van de Staat op te leggen en is het volgende van toepassing:

i. de punten 61 en 62 zijn niet van toepassing op een dergelijke COVID-19-eigenvermogensinjectie;

ii. in afwijking van de punten 74, 75 en 78 zijn het overnameverbod en het plafond voor de vergoeding voor het management beperkt tot drie jaar;

iii. in afwijking van punt 77 wordt het verbod op de uitkering van dividenden opgeheven voor de houders van de nieuwe aandelen. Voor bestaande aandelen wordt het verbod op de uitkering van dividenden opgeheven op voorwaarde dat het belang in de onderneming van de houders van die bestaande aandelen alles bij elkaar verwaterd is tot minder dan 10 %. Indien het belang in de onderneming van de houders van bestaande aandelen alles bij elkaar niet verwaterd is tot minder dan 10 %, is het verbod op de uitkering van dividenden voor bestaande aandeelhouders van toepassing gedurende drie jaar. In elk geval wordt de verschuldigde vergoeding voor COVID-19-hybride kapitaalinstrumenten en achtergestelde schuldinstrumenten die in handen zijn van de Staat, betaald voordat dividenden worden betaald aan aandeelhouders in een bepaald jaar;

iv. de vereisten van punt 3.11.7 zijn niet van toepassing, met uitzondering van de rapportageverplichtingen van punt 83, die gedurende drie jaar van toepassing zijn; en

v. alle andere voorwaarden die in punt 3.11 zijn vastgesteld, zijn van overeenkomstige toepassing.

78 ter. Indien de Staat eigen vermogen injecteert in een onderneming waarin hij geen bestaande aandeelhouder is (d.w.z. vóór de COVID-19-eigenvermogensinjectie), en

a) hij injecteert nieuw eigen vermogen onder dezelfde voorwaarden als particuliere investeerders, en

b) de particuliere deelneming is aanzienlijk (in beginsel ten minste 30 % van het geïnjecteerde nieuwe eigen vermogen), en

c) indien de eigenvermogensinjectie van de Staat staatssteun vormt vanwege haar bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld vanwege een andere maatregel die de onderneming ten goede komt,

is het volgende van toepassing:

i. in afwijking van punt 77 wordt het verbod op de uitkering van dividenden opgeheven voor alle houders van de nieuwe aandelen. Voor bestaande aandelen wordt het verbod op de uitkering van dividenden opgeheven, op voorwaarde dat het belang in de onderneming van de houders van die bestaande aandelen alles bij elkaar verwaterd is tot minder dan 10 %. In elk geval wordt de verschuldigde vergoeding voor COVID-19-hybride kapitaalinstrumenten en achtergestelde schuldinstrumenten die in handen zijn van de Staat, betaald voordat dividenden worden betaald aan aandeelhouders in een bepaald jaar; en

ii. alle andere voorwaarden die in punt 3.11 zijn vastgesteld, zijn van overeenkomstige toepassing.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.